Minggu 2


KEMAHIRAN MEMBACA

Objektif 1
Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat majmuk yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding , digraf, dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul;
Tajuk Bahan 1
Pemburu dan penebang kayu (http://www.ceritakecil.com/cerita-dan-dongeng/Pemburu-dan-Penebang-Kayu-164)

Teks

Seorang pemburu yang tidak terlalu berani, sedang mencari jejak seekor singa. Dia lalu bertemu dengan seorang penebang kayu di dalam hutan dan dia pun bertanya kepada penebang itu jika ia melihat adanya tanda-tanda jejak sang Singa atau tahu di mana singa tersebut bersarang.
"Saya tahu," kata penebang kayu itu, "sekaligus saya boleh menunjukkan dan memperlihatkan kamu dimana Singa itu berada sekarang."
Sang Pemburu berubah menjadi sangat pucat hingga giginya berbunyi kerena gemetaran akibat rasa takut. Ia pun menjawab, "Tidak, terima kasih, saya tidak meminta semua itu, saya hanya mencari jejak kakinya, dan bukan singanya."
Orang yang berani, dibuktikan dengan perbuatan.

Kesesuaian Dan Penerangan
Petikan ini sangat sesuai untuk murid tahun dua kerana petikan cerita yang pendek dan menggunakan perkataan yang mudah. Merujuk kepada objektif, murid boleh mencari beberapa perkataan yang tidak difahami dan menyenaraikan untuk dikemukakan oleh guru. Murid juga boleh mencari perkataan yang mengandungi diftong, diagrap, dan konsonan yang betul. Di samping itu, disebabkan petikan cerita ini pendek, murid boleh membaca dengan intonasi yang betul berulang-ulang.
Tajuk Bahan 2
Tulang kita (http://www.ceritakecil.com/ilmu-pengetahuan-dasar/artikel/Berapa-banyak-tulang-yang-kita-miliki-7)

Teks
Berapa banyak tulang yang kita miliki?

Anak bayi yang baru lahir memiliki 270 tulang. Beberapa tulang akan bergabung menjadi satu saat kita mulai dewasa dan saat itu, tulang yang dimiliki oleh orang dewasa menjadi 206. Pada bagian pusat, terdapat 74 tulang, termasuk 26 tulang punggung, 22 pada bagian tengkorak dan 25 pada bagian-bagian yang disebut rusuk. Tangan dan kaki memiliki 126 tulang, 62 di kaki dan 64 di tangan. Telinga kita sendiri juga memiliki 6 buah tulang

Kesesuaian Dan Penerangan
Petikan ini juga pendek dan mudah. Di samping mengajar kemahiran berbahasa, guru bahasa Melayu juga boleh mengajar dengan merentas kurikulum. Contohnya dalam petikan ini menerangkan mengenai sistem tulang manusia dalam mata pelajaran sains. Murid boleh diarahkan menyenaraikan suku kata terbuka dan tertutup dan menyebutnya dengan sebutan yang betul. Bagi menjadikan proses pengajaran berjalan dengan lebih menarik, sambil membaca beramai-ramai dengan bantuan guru, murid boleh menunjukkan tulang bahagian mana yang dimaksudkan dalam teks.



Objektif 2
Membaca pelbagai jenis ayat dengan lancar, berjeda, sebutan yang jelas, mengikut tanda baca dan intonasi yang betul;
Tajuk Bahan 1
Sajak Melayu (http://aku-tak-peduli.blogspot.com/2013/09/sajak-melayu-oleh-usman-awang-deklamasi.html)

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat,
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu,
Bugis itu Melayu,
Banjar juga disebut Melayu,
Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu,
Mamak dan Malbari serap ke Melayu,
Malah muallaf bertakrif Melayu.

Kesesuaian Dan Penerangan
Murid boleh membaca dengan kuat petikan sajak dengan lancar, jelas dan berjeda. Petikan sajak ini boleh melatih murid menggunakan intonasi dengan betul. Sesuai dengan murid tahun dua, mereka masi belum mampu menguasai input yang banyak dalam sesuatu masa dan masi memerlukan proses pengulangan. Dalam sajak, pengulangan intonasi sama dan tanda baca yang sama berlaku dan ini mampu memahirkan murid menggunakan intonasi membaca yang betul mengikut tanda baca. Di samping itu, murid juga akan mampu bezakan cara membaca sajak dan puisi yang lain.     
Tajuk Bahan 2
Pantun teka-teki (http://aliashamzah2095.blogspot.com/p/pantun-teka-teki.html)

Teks

Kalau tuan bawa keladi
Bawakan juga si pucuk rebung
Kalau tuan bijak bestari
Binatang apa tanduk dihidung?

Beras ladang sulung tahun
Malam malam memasak nasi
Dalam batang ada daun
Dalam daun ada isi

Terendak bentan lalu dibeli
Untuk pakaian saya turun kesawah
Kalaulah tuan bijak bestari
Apa binatang kepala di bawah?

Kesesuaian Dan Penerangan
Kemahiran yang perlu dikuasai oleh murid mestilah berbeza dalam sesuatu tempoh pengajaran bagi memastikan proses pembelajaran berlaku. Dalam petikan pantun di atas, guru boleh meminta murid untuk membaca kuat dan lancar mengikut sebutan dan intonasi mengikut cara membaca pantun. Dalam hal ini, secara tidak langsung murid akan dapat bezakan intonasi bacaan pantun dengan puisi yang lain. Dalam masa yang sama, murid boleh mengenal pasti idea utama yang diasmpaikan dalam rangkap pantu. Maka, wujudlah suasana kelas dengan murid yang masing-masing ingin meneka idea utama.








Objektif 3
Membaca dan memahami maklumat tersurat daripada bahan multimedia untuk mengenal pasti idea utama dan idea sampingan serta menyatakan urutan dengan betul;
Tajuk Bahan 1
Gotong-royong (gambar) supriyadikaranganyar.wordpress.com
Teks / Bahan
 

Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan gambar ini memaparkan sebuah situasi yang berlaku dalam kelas. Setiap murid mempunyai peranan masing-masing dalam usaha melahirkan suasana dalam kelas yang kondusif.murid diminta memerhatikan gambar dalam beberapa minit kemudian guru boleh bertanya kepada murid mengenai aktiviti yang dilakukan atau guru terus mengarahkan murid menulis isi-isi mengikut pemahaman masing-masing. Gambat ini sangat mudah dan secara tidak langsung dapat ditafsirkan oleh murid mengenai isi tersurat iaitu bekerjasama atau bergotong-royong. Dalam hal ini, murid mampu mengembangkan penulisan mereka melalui idea berpandukan gambar.
Tajuk Bahan 2
Poster kempen menjaga kesihatan (tupperwarebrandsmalaysia.blogsport.com)
Teks / bahan

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Poster ini sangat jelas maksudnya. Soal jawab boleh dilakukan oleh guru dan murid mencatat perbincangan melalui soal jawab. Contoh soalan ialah apakah tujuan poster ini dikeluarkan?, bagaimana cara kita menjadi sihat? Dan beberapa lagi. Sekiranya murid faham sepenuhnya tujuan poster tersebut, dicadangkan murid boleh membuat sebuah karangan pendek mengikut aras tahun dua.


Objektif 4
Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan maksud untuk memindahkan maklumat dengan betul;dan

Tajuk Bahan 1
Bahaya penyakit  ( ictskmaras.blogsport.com )
Teks /bahan

 



Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan grafik menyatakan beberapa contoh penyakit yang berbahaya. Selain itu, grafik juga menyatakan contoh punca datangnya penyakit. Bahan grafik sesuai untuk tahun dua kerana mudah dan jelas. Dengan grafik ini, murid boleh menghurai maksud dengan tepat.
Tajuk Bahan 2
Gambar ayam ( Azman-duniaku.blogsport.com )
Teks / bahan

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Sifat kanak-kanak sememangnya suka melihat benda-benda yang menarik termasuklah melihat gambar yang ditayangkan oleh guru.gambar ayam sesuai dijadikan bahan PdP kerana kebanyakan murid berpengetahuan mengenai ayam kerana persekitaran selalunya ada ayam terutamanya murid luar bandar. Berpandukan gambar dan pengetahuan sedia ada murid, mereka meminda maklumat daripada gambar kepada penulisan dengan betul dengan bimbingan guru bagi murid yang lemah. Dalam hal ini, murid juga dapat membezakan yang mana satu grafik dan bukan grafik.

Objektif 5
Membaca dan memahami pelbagai bahan kreatif untuk menambah ilmu pengetahuan, memperkaya kosa kata serta meningkatkan kelancaran bacaan.

Tajuk Bahan 1
Majalah pendidikan ( mbegedut.wordpress.com )
 Bahan

 



Kesesuaian Dan Penerangan
Dalam majalah ini, banyak karya yang boleh dibaca dan menarik sesuai untuk murid sekolah rendah. Di samping dapat melancarkan bacaan dan mengukuhkan pemahaman tentang sesuatu karya, mereka juga boleh meningkatkan penguasaan kosa kata. Walau bgaimanapun, pemilihan bahan sangat penting untuk bahan bacaan bagi mengelakkan murid bosan. Kreativiti guru sendiri sangat penting dalam hal ini bagi memastikan pembelajaran berlaku contohnya meminta murid menyenaraikan perkataan sukar dan yang baharu ditemui.
Tajuk Bahan 2
Sajak Sahabat ( tilulas.com )
 Bahan

 



Kesesuaian Dan Penerangan
Membaca sajak kadangkala membosankan terutama murid sekolah rendah. Tetapi sekiranya seseorang guru kreatif mewujudkan suasana yang menarik ketika pelaksanaan PdP dengan menggunakan petikan sdsajak, murid akan suka. Contohnya, sebelum membaca sajak, guru tayangkan gambar video bagaimana membaca sajak dengan iringan muzik yang diminati murid. Setelah itu, laksanakan langkah membahagikan dalam kumpulan dan buat pertandingan tetapi sebelum pertandingan, berilah murid peluang berlatih bagi melancarkan bacaan dengan betul. Dengan itu, secara tidak langsung mereka akan berusaha membetulkan bacaan dan melancarkan bacaan.




Kemahiran Lisan

Objektif 1
Mendengar, memahami, menyebut frasa, ayat tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat;
Tajuk Bahan 1
Anjing dengan bayang-bayang (Video)
Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan video ini menceritakan mengenai anjing dengan bayang-bayangnya. Cerita ini mengisahkan anjing yang tamak. Semasa melintas jambatan, anjing terpandang bayang-bayangnya menggonggong tulang yang disangkanya anjing lain. Anjing tadi hendakkan tulang tersebut kerana sikap tamaknya. Dalam cerita ini juga, banyak dialog yang mengandungi ayat tunggal dan majmuk.
Tajuk Bahan 2
Hikayat Sang Kancil Dan Monyet (Video).
Bahan 2
( Video )
Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan video ini merupakan cerita tentang Sang Kancil Dan Monyet. Cerita ini mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal. Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal berdasarkan cerita




Objektif 2
Mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan    
atau gerak laku terhadap arahan berdasarkan ayat perintah jenis silaan dan ayat ayat perintah jenis larangan dengan betul;

Tajuk Bahan 1
Mengenal pasti jenis ayat (http://cikgurazak.blogspot.com/2010/05/modul-tb-6-jenis-ayat.html)

Teks
Baca ayat-ayat di bawah dengan teliti. Kenal pasti ayat-ayat tersebut dan klafikasikannya sama ada ayat-ayat itu ayat silaan, ayat suruhan, ayat larangan, atau ayat permintaan.

(i) Awak siapkanlah kerja itu sekarang.
(ii) Tidak usah kau ambil tahu akan hal aku lagi.
(iii) Sila buat laporan tentang kejadian tersebut di balai pilis yang berdekatan.
(iv) Tolong hantar jawapan sebelum hari Sabtu.
(v) Engkau tunggu dia di rumah


Kesesuaian Dan Penerangan
Teks yang digunakan adalah arahan yang ringkas dan mudah difahami. Guru boleh mengajukan soalan pertanyaan (dalam teks) dengan menggunakan intonasi yang betul. Arahan yang diberikan hendaklah jelas. Murid akan menjawab pertanyaan tersebut sama ada secara individu atau secara kelas. Seterusnya, guru mengarahkan murid bertanya kepada rakan-rakan berpandukan teks dengan intonasi yang betul. Murid akan menjawab pertanyaan tersebut dengan jawaban yang betul.
Tajuk Bahan 2
Jenis ayat

Teks
( Video )
Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan video ini memaparkan tentang jenis-jenis ayat yang digunakan berdasarkan situasi kartun yang diberikan. Video ini dapat menarik perhatian murid kerana kartun yang digunakan sangat diminati murid-murid. Video ini akan ditayangkan kemudian guru akan membaca jenis-jenis ayat tersebut dengan jelas. Murid-murid akan memberi respon melalui lisan dan gerak laku.





Objektif 3
Mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan    
atau gerak laku berdasarkan pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul;

Tajuk Bahan 1
teka teki (http://sayakika.blogspot.com/2010/08/teka-teki-berserta-jawapan.html)


Teks

Burung apakah yang hanya boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk?
Jawapan: Penguin

2.Dalam banyak-banyak kuih, kuih apakah yang orang akan makan tepinya sahaja tetapi tengahnya tidak dimakan?
Jawapan: Kuih Donat

3.Ada satu benda, kita berdiri dia baring, tapi bila kita baring dia berdiri dan bila kita jalan dia pun ikut sama. Tapi tanpanya kita tak ke mana.
Jawapan: kaki

Kesesuaian Dan Penerangan
 soalan seumpama ini boleh menimbulkan suasana kelas yang harmoni kerana masing-masing ingin meneka jawaban. oleh itu, kemahiran bertutur dapat diterapkan.
Tajuk Bahan 2
Haiwan kesayanganku

Bahan

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan ini merupakan gambar rajah yang menunjukkan cara-cara menjaga haiwan peliharaan seperti arnab. Murid akan memberikan respon secara lisan bagaimana menjaga haiwan kesayangan mereka dengan baik. Selain itu, mereka akan menjawab pelbagai soalan yang berkaitan tentang haiwan kesayangan mereka. Guru akan menceritakan tentang haiwan peliharaan berdasarkan gambar yang diberi.




Objektif 4
Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat   
yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila;

Tajuk Bahan 1
Jiran Saya

Teks




Kesesuaian Dan Penerangan
Gambar rajah yang bertajuk 'jiran saya' ini menyatakan tentang siapa jiran kita. Kemudian, terdapat contoh kata panggilan yang sesuai untuk memanggil jiran sama ada lelaki atau perempuan, serta yang muda dan tua daripada umur kita. Guru akan membaca dan bercerita tentang jiran.
Tajuk Bahan 2
Tolong Menolong

Teks



Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan ini sesuai dijadikan bahan pengajaran yang menggunakan kemahiran mendengar dan bertutur. Beberapa orang murid akan membaca dan berlakon di hadapan rakan sekelas berdasarkan dialog yang diberikan.




Objektif 5
Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang    
didengar dengan tepat menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul;

Tajuk Bahan 1
Kisah Sang Kancil Dan Gergasi

Bahan




Kesesuaian Dan Penerangan
Kisah ini diceritakan kepada murid melalui persembahan Slide yang mempunyai suara audio. Cerita tersebut mudah difahami oleh murid tahun 2
Tajuk Bahan 2
Anjing Dan Bayang-bayang

Bahan




Kesesuaian Dan Penerangan
Kisah ini ditayangkan kepada murid untuk mendengar cerita yang disampaikan.Kemudian, murid akan bercerita tentang tajuk cerita yang disediakan.



:

Objektif 6
Berbicara untuk mendapat dan menyampaikan maklumat tentang  
sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan tepat menggunakan ayat yang mengandungi rangkai kata yang sesuai secara bertatasusila; dan

Tajuk Bahan 1
Mencegah Penyakit

Bahan
( Bahan Video )

Kesesuaian Dan Penerangan
Video ini ditayangkan kepada murid kemudian murid diminta untuk berbicara dan menyampaikan  maklumat yang terdapat di dalamnya. 
Tajuk Bahan 2
Amalkan hidup sihat

Bahan




Kesesuaian Dan Penerangan
Gambar ini ditayangkan kepada murid kemudian murid diminta untuk berbicara dan menyampaikan  maklumat yang terdapat di dalamnya.





Objektif 7
Berbincang dan mengemukakan pandangan dan pendapat   
tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber secara bertatasusila.

Tajuk Bahan 1
Mejaga Kesihatan

Teks




Kesesuaian Dan Penerangan
Gambar ini memaparkan klasifikasi makanan untuk kesihatan. Murid boleh berbicara melalui pengalaman sedia ada mengenai makanan untuk kesihatan.
Tajuk Bahan 2
Pantun Nasihat Pesan

Teks




Kesesuaian Dan Penerangan
Petikan ini sesuai digunakan untuk murid tahun dua kerana ia mengandungi pantun yang berunsurkan nasihat serta mempunyai nilai yang baik. Selain itu, pantun ini juga adalah mudah untuk dibaca.




Objektif Kemahiran Menulis Tahun 2

Objektif 1
menulis secara mekanis pelbagai perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik
Tajuk Bahan 1
Lagu
Teks
Lagu ( buku teks m/s  : 6 )BM tahun 2
Pesanan Pak Usu
Buai laju – laju
Sampai pucuk nangka
Dengar kata Pak Usu
Taat ibu  bapa

Buai laju – laju
Sampai pucuk rambai
Dengar kata Pak Usu
Tentu tidak cuai

Buai laju – laju
Sampai pucuk ara
Dengar kata Pak Usu
Hormat saudara- mara

( irama lagu ‘ Buai Laju-laju’ )

Kesesuaian Dan Penerangan
Petikan lagu ini pendek dan mudah. Murid boleh menulis semula dengan tulisan yang betul dan kemas. Guru boleh mengarahkan murid menyalin sebelum menyayi dan memberikan syarat kepada mereka. Syarat tersebut mungkin menghasilkan tulisan yang kemas dan cantik.
Tajuk Bahan 2
Diagraf (http://preschoolskj11.blogspot.com/)
Bahan

 



Kesesuaian Dan Penerangan
Lembaran kerja berikut sesuai untuk murid tahun 2 kerana murid tahun dua belum mampu berfikir dengan kritis. Sebagai pendedahan awal, lembaran kerja seumpama ini sangat membantu. Mereka boleh menyesuaikan perkataan dengan gambar.


Objektif 2
menulis secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas
Tajuk Bahan 1
Tulisan berangkai (eudukasi.kompasiana.com )  
Teks

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Bagi murid yang masi belum menguasai cara menulis yang betul dan kemas, guru boleh menyediakan lembaran kerja seperti ini dan menyuruh murid meniru tulisan. Sekiranya ulangan demi ulangan diberikan, lama kelamaan, mereka akan terbiasa dan boleh menulis dengan kemas tanpa menggunakan garisan seperti yang terdapat dalam lembaran kerja di atas.
Tajuk Bahan 2
http://latihantahun1dan2.blogspot.com/2013/12/tulisan-berangkai.html
Bahan

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Latihan ini berkesan untuk memperbaiki lagi tulisan murid tetapi selepas murid menguasai cara menulis dalam bentuk huruf demi huruf. Latihan ini juga boleh digunakan sebagai pengayaan selepas murid menguasai penulisan huruf demi huruf.

Objektif 3
membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong, vokal berganding , digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang kemas dan cantik;
Tajuk Bahan 1
Vokal berganding
Teks

 


Kesesuaian Dan Penerangan
Vokal berganding adalah perkataan yang terhasil daripada gabungan dua huruf vokal. Murid tahun dua didedahkan dengan huruf vokal berganding melalui penulisan. Contohnya mengisi vokal berganding yang sesuai pada perkataan berpandukan gambar. Murid boleh diberikan pilihan jawapan dan hanya tinggal mengisikan di tempat kosong yang diberikan.
Tajuk Bahan 2
Diftong


Lagu Pesanan Pak Usu (irama buai laju-laju)

Buai laju-laju,
Sampai pucuk nangka,
Dengar kata Pak Usu,
Taat ibu bapa,

Buai laju-laju,
Sampai pucuk rambai,
Dengar kata Pak Usu,
Tentu tidak cuai

Buai laju-laju,
Sampai pucuk ara,
Dengar kata Pak Usu,
Hormat saudara mara.
Kesesuaian Dan Penerangan
Diftong dieja dengan gabungan huruf vokal yang dilafazkan sebagai bunyi luncuran. Dalam bahasa Melayu, terdapat tiga jenis huruf diftong yang dieja dengan gabungan huruf vokal iaitu ai, au, oi. Melalui teks ini, murid dikehendaki menyalin semula perkataan yang mempunyai huruf diftong. Huruf-huruf ini mudah dan senang ditiru oleh murid tahun dua.

Objektif 4
membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan bahan grafik dengan betul dan tulisan yang kemas;
Tajuk Bahan 1
Ayat Tunggal
Teks



Kesesuaian Dan Penerangan
Ayat-ayat tunggal seperti yang ditunjukkan adalah mudah dan sesuai dengan murid tahun dua. Ayat tunggal disertakan dengan gambar mampu merangsang minat murid untuk melajar dan secara tidak langsung, penguasaan mereka terhadap ayat tunggal adalah mudah. Di samping mempelajari ayat tunggal dengan membaca, mereka akan menulis semula ayat-ayat tunggal tersebut dengan tulisan yang betul dan kemas.
Tajuk Bahan 2
Ayat majmuk
Teks

  



Kesesuaian Dan Penerangan
Ayat-ayat seperti yang terdapat dalam teks adalah ayat tunggal. Murid dikehendaki menjadikan ayat-ayat tunggal tersebut kepada ayat majmuk dengan hanya menambahkan kata hubung yang telah disediakan. Dalam hal ini, murid tahun dua sebenarnya belum faham sekiranya kita terangkan kepada mereka apakah itu ayat majmuk. Namun, aktiviti ini adalah sebagai pendedahan awal kepada mereka. Fokus utama di sini ialah hanya menulis.

Objektif 5
menuliskan imlak perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat;
Tajuk Bahan 1
Imlak perkataan yang mengandungi diftong
Teks
   
Kesesuaian Dan Penerangan
Perkataan-perkataan mudah ini yang mengandungi diftong akan disebut oleh guru satu persatu. Murid akan memegang kertas dan pensel sambil menulis perkataan yang dibaca oleh guru. Di samping memerlukan mereka untuk menulis, aktiviti imlak ini mampu menjadikan murid berfikir bagaimana mengeja perkataan yang disebut oleh guru.
Tajuk Bahan 2
Tubuh Badan kita
Bahan
1. Muka
2. Hidung
3. Mata
4. Tangan
5. Kepala
Kesesuaian Dan Penerangan
Contoh perkataan ini dijadikan sebagai bahan untuk diimlakkan kepada murid dalam kelas. Bahan ini bertemakan tubuh badan manusia.

Objektif 6
mencatat maklumat yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait maklumat daripada pelbagai sumber;
Tajuk Bahan 1
Akibat perbuatan jahat
Bahan


   
Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan ini ditunjukkan kepada murid. Kemudian, mereka diminta untuk mencatat perkara yang baik dan buruk yang terdapat di dalam situasi gambar rajah tersebut
Tajuk Bahan 2
Rutin Harian Saya
Bahan


  
Kesesuaian Dan Penerangan
Murid diminta menulis ayat tunggal yang mudah tentang rutin harian berdasarkan gambar diberi, Guru membimbing murid menulis perkataan.

Objektif 7
menulis untuk menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan, diksi, frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
Tajuk Bahan 1
Lengkapkan pantun
Bahan
Kalau ada sumur di ladang,
Boleh saya menumpang mandi,
Kalau ada umur yang panjang,
________________________

Pulau pandan jauh ke tengah,
Gunung daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
_________________________


Panjang umur jumpa lagi,

Budi yang baik dikenang juga,

Kesesuaian Dan Penerangan
Bahan tersebut sesuai digunakan untuk murid tahun dua. Pantun yang tidak lengkap diberikan kepada mereka. Kemudian, lengkapkan pantun berdasarkan pilihan jawapan yang disediakan
Tajuk Bahan 2
Sajak
Bahan

  
Kesesuaian Dan Penerangan
Murid diminta menulis semula sajak tersebut. Kemudian, murid menjawab soalan bertulis yang diberikan guru.



No comments:

Post a Comment